Wednesday, November 1, 2017

Percutian Keluarga Ke Bandung


Pada 22-26/8/2012 yang lalu (tertangguh 5 tahun yg lalu) kami sekeluarga melancong ke kota Bandung, kota yang masyhur dengan pusat membeli belah. Sebenarnya ini kali ke dua aku ke Bandung, kali pertama pada bulan mei 2011, itupun percuma, ditaja sepenuhnya oleh Takaful Ikhlas Sdn Bhd, sebagai hadiah bagi ejen baru yang mencapai target syarikat dan itu jugalah kali pertama aku menaiki kapal terbang, ya kali pertama naik kapal terbang, menangis bercucuran air mata kerana tak sangka dapat naik kapal terbang, MAS pulak tu.

Tapi percutian ke Bandung kali kedua ini bersama keluarga tercinta, masa tu anak aku sudah empat ye, sekarang 2017 sudah nak masuk enam orang bulan mac nanti. Pastinya percutian ini adalah sangat bermakna kerana ini pula merupakan kali pertama buat isteri dan anak anak menaiki kapal terbang, naik air asia je ye.

Ketibaan kami di Bandara Husein Sastranegara Bandung disambut oleh pak supir yang setia menanti kami, Pak Adi namanya. Selama empat malam tersebut kami menginap di Pop Hotel Festival Citylink Bandung, hotel murah murah je, maklumlah bajet pun ciput je.

Antara tempat yang kami lawati sepanjang berada di sini ialah, Kawah Putih, kawah gunung berapi. asalnya nak ke Tangkuban Perahu, tetapi kami dimaklumkan Tangkuban Perahu tutup untuk kunjungan saat itu, kecewa, kerana memang tujuan nak tunjukkan kawah Tangkuban Perahu kepada anak isteri, dulu aku dah pergi cuma nak tunjuk kat diaorang ler, ok lah kawah putih pun ok lah sebab aku belum ke sana lagi. Ternyata perjalanan ke Kawah Putih betul betul menyiksakan kerana jalan untuk ke puncak gunug jem teruk. bayangkan separuh hari untuk naik dan separuh hari untuk turun sedangkan jaraknya hanya 40 km sehala. Rugi dan menyesal, kerana terlalu penat lagipun Kawah putih tidaklah memukau seperti Tangkuban  Parahu.


Tempat kedua yang kami kunjungi ialah Tran Studio, Ya Allah teramat ramai umat mu. Sebenarnya kami ke Bandung adalah musim cuti lebaran, lepas raya puasa dua hari kalau tak silap, mana tak ramainya. Lain kali jangan datang musim raya ye. Melayan anak anak bermain di sini sangat puas hati, ye le bapak pun belum pernah main semacam ini. Dua jenis permainan yang aku dah cuba dan tak akan cuba lagi, pertama yang pusing pusing ni,, kecut beb.. kedua aku naik roler koster, aku rasa itu lah pengakhiran hidup aku, rasa nak mati dengan ketinggian dan kelajuan yang dicapai. Apa pun bangga rasanya bila turun dari roler koster kerana dihadiahkan pelekat "Tahniah anda berani menaiki Yamaha Coster".









Tempat ketiga yang menjadi kunjungan wajib ialah shoping, Pasar Baru dan Factory Outlet. Masa datang free dulu takde lah banyak shoping, tapi kalini beribu riban jugaklah, baju aku saje yang di beli di FO mencecah RM 1000 lebih belum masuk yang isteri dan anak anak serta hadian untuk mak dan adik lagi, pokai..pokai.. Sebenarnya banyak factory outlet di Bandung, seperti di Jalan Chihampelas, Jalan Setia Budi, Jalan Dago, Jalan Riau, Jalan Cibaduyut, bak kata orang memang tak ingat dunia, shoping di Rumah Mode lagi. untuk shoping ternyata nyaman ya musim ini kerana tidak ramai orang, maklumlah dah lepas raya, siap boleh berlari lari dalam Pasar Baru tu. Sekarang sudah 2017, baju baju yang aku beli dulu masih baru dan lawa lagi.

Tempat Keempat yang termasuk dalam list aku ialah kedai buku, Gramedia Toko Buku yang sempat aku singgah, berkilo kilo jugalah buku yang aku beli. Sebenarnya aku telah membeli sebanyak 100kg timbangan untuk pesawat Air Asia, ternyata tidak muat dan beberapa beg tarik dan bimbit terpaksa dibawa naik ke pesawat, seksa terasa. Semasa shoping seronok, bila dah nak balik penat membawa barang naik pesawat, dukung anak lagi dan stroler bayi lagi. apa pun kami seronok.

Jangan lupa untuk spend Rp 75000 di Bandara Bandung ye, kerana anda terpaksa membayar airport tax secara tunai ketika chek in pulang. Jangan sampai kering garing bajet tu, alamatnya tidur di airport le jawabnya. Oh ye sepanjang di sana kami banyak mencuba untuk makan di pelbagai jenis kedai atau rumah makan ye, ada ala minang dan makanan sunda. Tapi di Restoran Simpang Raya menjadi pilihan kerana rendang dagingnya teramat sedap. Sekian, percutian Keluarga ke kota Bandung membawa seribu kenangan dan berpikul kilogram. Tamat.. masih mencari kekuatan untuk menyiapkan kisah kisah lain yang tertangguh sekian lama.

MENGEMBARALAH..PASTI AKAN KETEMU SIAPA DIRIMU
KEMBARA SOLO TETAP DIHATI

5 comments:

  1. All images are so beautiful.Thanks a lot for sharing your memories with us
    clipping path service

    ReplyDelete
    Replies
    1. still much to learn, thank for visit my blog...

      Delete
  2. Really nice and informative blog, keep it up buddy…Thanks for sharing

    ReplyDelete
  3. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    JOM KE INDONESIA
    HORAS … !!! WELCOME TO INDONESIA

     JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
     JOM JAKARTA , JOMBANDUNG, JOM YOKYAKARTA
     JOM BALI , JOM LOMBOK, JOM MAKASAR
     JOM SULAWESI /CILEBES

    KAMI DARI SYARIKAT PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA, SYARIKAT PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL. PAKEJ TEMPAHAN KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI DESIGN DENGAN HARGA MERANARIK DAN SANGAT MURAH DAN MAKAN HALAL 100 %

    HARGA PROMO SEWA KERETA : PASSWORD “ RAJA OMBAK “
    AVANZA , XENIA, ERTIGA (ALL 05 SEAT ) KAMI BAGI HARGA PROMO MYR 580 UNTUK 04 HARI ( MEDAN DAN LAKE TOBA TOUR ) DAN MYR 450 UNTUK 03 HARI (MEDAN AND LAKE TOBA TOUR ) HARGA TERMASUK PATROL DAN DRIVER PROFESIONAL. SEMUA SEWA KERETA ALL IN INCLUDED INSURANCE RISK

    SILA CONTACT ( 24 HOURS ON LINE )
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    AREA : MEDAN DAN DANAU TOBA
    BANDAR : MEDAN
    ADDRESS : JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    PROVICE : NORTH SUMATERA , INDONESIA
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    CELL / WA +6281383535091
    CELL / WA +6285358982828
    CELL / WA +6285762820068

    Blog Spot : http://traveltiara.blogspot.com
    Facebook : TIARA RAJA OMBAK
    Facebook : TIARATOURSINDOMESIA

    ReplyDelete

ADA JAWAPAN KA, BILA KITA BERDEPAN TUHAN NANTI ??