Saturday, November 22, 2014

Kembara Solo India : Sonamarg Kashmir


Keindahan Sonamarg menggamit kalbu

10/3/2012 
Lepas solat subuh, guling guling dalam bilik dan tepat jam 7 pg keluar keberanda melihat suasana pagi Dal Gate, agak tenang berbanding di Delhi. Pada jam 8 pg, salji mulai menitis membuat hatiku berbunga, berlari aku menadahnya, pertama kali dalam hidup menyaksikan ciptaan Allah ini, jika anak-anak bersama-samaku pasti mereka akan terlebih gembira. Jam 8.20 pg salji berhenti dari menitis... kenapa ye..



Dari beranda houseboat ..salji menitis..

Setelah sarapan, tepat jam 9.35pg kami bertolak ke Sonamarg dengan sebuah pacuan empat roda yang terletak kira kira 95 km dari Dal Gate Srinagar. Dalam perjalanan ke Sonamarg mata disajikan dengan keindahan alam ciptaan Allah yang berbagai bentuk, rupa dan warna. Kita akan melalui kawasan berbukit, sawah, gunung dan macam macam lagi.







Gambar yang cukup mahal bagi aku, cuba lihat wanita yang paling depan tu junjung apa

Setelah dua jam perjalanan kami pun sampai ke tempat yang dituju, sampai aje kat sini, pakcik houseboat terus call member dia. Rupanya member dia pengusaha kuda dan mereka cuba dan telah menipu aku untuk menunggang kuda dan bermain slice dengan harga rp 2100, mak oii mahalnya, mulanya aku tidak mahu.. tapi lama kelamaan aku setuju saja. Hati memang tidak seronok dengan keadaan ini namun percutian akan hilang seri, nak tak nak kena belajar untuk meredhai. 


Selepas beberapa ratus meter manaiki kuda, maka kita akan sampai ke tapak untuk bermain slice dan ski. Jadi kalau nak jimat duit tak payah naik kuda sebab berjalan dekat saja ke sana tu. Sampai saja di tapak permainan tu, perasaan agak gembira bila melihat suasana disitu.



Main slice perlu pakai drebar jika tidak, terlajak masuk gaung, kerana curam disini agak dalam, bahaya betul..




Puas hati dapat main ski, harganya rp 500 tapi dapat 450 bayar asing dengan yang tadi, kopak la juga hari ni. Walaupun sejuk, rasa berpeluh jugak main benda ni..





Habis gaya aku cuba, gaya hero hindustan hero mat saleh. macam macam melentang, meniarap, guling guling semua ada, maklumlah negeri ambe Kelantan tak de benda nih. Insya Allah suatu hari aku akan bawa anak anak main salji...

Tinggal dulu Sonamarg, penat menempuh perjalanan, balik rumah makan dan tidur.. bersambung

ADA JAWAPAN KA, BILA KITA BERDEPAN TUHAN NANTI ??